ДОСЛІДЖЕННЯ НАУКОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ УКРАЇНИ: АНАЛІТИЧНИЙ ОГЛЯД РЕЗУЛЬТАТІВ КОНКУРСУ «МОЛОДИЙ ВЧЕНИЙ РОКУ»
Ключові слова:
науковий потенціал, лідерські змагання, молодий вчений, економічна безпека, грантова підтримкаАнотація
У складних соціально-економічних умовах молоді наукові кадри є основним чинником збереження сьогоднішнього рівня функціонування економіки країни та її подальшого інноваційного розвитку. Останні негативні тенденції еміграції продуктивних сил, обмеження фінансування та наукової пасивності молоді свідчать про необхідність створення механізмів та інструментів збереження та примноження активів держави. Проте будь-яке управлінське рішення, зокрема пов’язане з формуванням політик стимулювання розвитку наукового потенціалу, неможливе без оцінки реального стану справ — аналізу кількісних та якісних характеристик наукових кадрів країни, оцінки її наукового потенціалу. Варіативність таких підходів значна, включаючи прямі способи оцінки (опитування), однак усі вони мають обмеження та особливості (як-от неповна, неточна, нерелевантна, узагальнююча інформація). Тому аналіз статистичних даних конкурсу «Молодий вчений року» за 2021—2024 рр. та прогнозування тенденцій розвитку наукових напрямків з подальшим доповненням інформаційного базису на основі якого розробляються політики укріплення наукового потенціалу України, і стало метою дослідження. Новизною роботи є окреслення перспектив використання статистичних результатів молодіжних конкурсів на кшталт «Молодий вчений року» у формуванні інформаційного базису для системної оцінки продуктивних наукових кадрів. Визначено, що ретроспективні дослідження статистичних даних молодіжних конкурсів серед науковців можуть вдало доповнити пул даних щодо наукового потенціалу України та зменшити ризики і невизначеності в ухваленні рішень стейкхолдерами. Оцінено активність молодих науковців за галузями наук: потужний науковий потенціал встановлено за гуманітарним напрямком («Економіка», «Педагогіка», «Екологія», «Охорона навколишнього середовища»). Спрогнозовано тенденції активності наукової молоді на наступні чотири роки: дані свідчать про відносну сталість процесу розвитку науки в Україні. Наголошено на необхідності стимулювання формування наукових кадрів закладів вищої освіти (ЗВО) та наукових установ, представлених докторами наук. Підтверджено важливість публікаційної діяльності вчених як одного з оціннних індикаторів наукового потенціалу. Встановлено, що такі наукові активності як стажування та грантова діяльність потребують суттєвої підтримки.
REFERENCES / ЛІТЕРАТУРА
1 Ukrainian refugees. Future abroad and plans for return. Analytical note (2024). Centre for economic strategy. Kyiv. https://surl.li/bztxbc
[Українські біженці. Майбутнє за кордоном та плани на повернення. Аналітична записка (2024). Центр економічної стратегії. Київ. 104 с.].
2 How can we help you? (2024). Office of the Support of the Scientist. https://sso.org.ua/pro-nas/
[Як ми можемо вам допомогти? (2024). Офіс Підтримки Вченого].
3 Council of Young Scientists under the Ministry of Education and Science of Ukraine (2024). https://ysc.in.ua/
[Рада молодих учених при Міністерстві освіти і науки України (2024)].
4 Baboval, N. R. (2016). Formation of the scientific and pedagogical potential of a higher education institution as a component of the market of educational services. Scientific Works of Kirovograd National Technical University. Economic Sciences, 30, 88—101
[Бабовал, Н. Р. (2016). Формування науково-педагогічного потенціалу вищого навчального закладу як складової ринку освітніх послуг. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки, 30, 88—101].
5 Humeniuk, Yu. P. (2013). Educational and scientific potential of Ukraine from the aspect of international movement of human capital. Economy of Industry, 4 (64), 174—180. http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/58004
[Гуменюк, Ю. П. (2013). Освітньо-науковий потенціал України в аспекті між на родного руху людського капіталу. Економіка промисловості, 4 (64), 174—180].
6 Artyomov, I., & Lyashko, M. (2023). European integration aspects of higher education of Ukraine in the context of modern challenges and trends. Geopolitics of Ukraine: history and modern times, 1 (30), 44—55. https://doi.org/10.24144/2078-1431.2023.1(30).44-55
[Артьомов, І., & Ляшко, М. (2023). Євроінтеграційні аспекти вищої освіти України в контексті сучасних викликів і трендів. Геополітика України: історія і сучасність, 1 (30), 44—55].
7 Kvasha, N. A. (2018). Мodern methods of evaluating scientific potential. Public ad mi ni s tration: improvement and development, 1, 7. http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/1_2018/102.pdf
[Кваша, Н. А. (2018). Сучасні методи оцінки наукового потенціалу. Державне управління: удосконалення та розвиток, 1, 7].
8 Iaroshenko, O. (2020). Scientific and pedagogical potential of university as a subject of scientific discourse. Continuing professional education: theory and practice, 2, 7—13. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2020.2.1
[Ярошенко, О. (2020). Науково-педагогічний потенціал університету як предмет наукового дискурсу. Продовження професійної освіти: теорія та практика, 2, 7—13].
9 Iaroshenko, O. (2021). Evaluation of the activity of scientific and pedagogical staff: domes tic experience and vectors of development under the university autonomy. Inter na tional Scientific Journal «University and Leadership», 11, 132—143. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2021-11-1-132-143
[Ярошенко, О. (2021). Оцінювання діяльності науково-педагогічних працівників: вітчизняний досвід і вектори розвитку в умовах автономії університетів. Між народний науковий журнал «Університет і лідерство», 11, 132—143].
10 Stankevych, I. V. (2007). The rating system for the evaluation of employees in ensuring the quality of the educational organization’s activities. Business inform, 9, 93—100. http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2017_9_17
[Станкевич, І. В. (2007). Рейтингова система оцінювання працівників у забезпеченні якості діяльності освітньої організації. Бізнес інформ, 9, 93—100].
11 Information and analytical materials On the possibilities of involving scientific personnel with the IDP status to carry out scientific activities on related topics in higher education institutions and scientific institutions of Ukraine outside the place of their main work and on the state of conditions and possibilities of conducting professional activities of scientific and scientific and pedagogical workers under martial law, including scientific activities of young scientists (2023). MES. Kyiv. 19 p. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/nauka/2023/11/15/Inform-analit.mat.pro.mozhl.zaluch.nauk.kadriv.iz.statusom.VPO.15.11.2023.pdf
[Інформаційно-аналітичні матеріали про можливості залучення наукових кадрів із статусом ВПО до провадження наукової діяльності за суміжними тематиками в закладах вищої освіти та наукових установах України не за місцем їх основної роботи та про стан умов та можливостей провадження професійної діяльності наукових та науково-педагогічних працівників в умовах воєнного стану, в тому числі наукової діяльності молодих вчених (2023). МОН. Київ. 19 с.].
12 Galushchak, M. P., Galushchak, O. Ya., & Kuzhda, T. I. (2021). Forecasting socio-economic processes: a study guide for economic majors. Ternopil: Palanytsia Individual Entrepreneur. 160 p. http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/36761
[Галущак, М. П., Галущак, О. Я., & Кужда, Т. І. (2021). Прогнозування соціальноеко номічних процесів: навчальний посібник для економічних спеціальностей. Тернопіль: ФОП Паляниця. 160 с.].
13 Young Scientist of the Year (2024). https://leaderscientist.ysc.in.ua/
[Молодий вчений року (2024).].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 ВД «Академперіодика» НАН України

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.