ІННОВАЦІЙНІ АСПЕКТИ БАГАТОСУБ’ЄКТНОГО УПРАВЛІННЯ ПРОГРАМАМИ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ

Автор(и)

  • Олена Макарова Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України https://orcid.org/0000-0001-8463-0314

DOI:

https://doi.org/10.15407/dse2023.04.077

Ключові слова:

соціальний захист, багатосуб’єктність, інклюзивне управління, соціальна програма, програми підтримки, соціальні інновації, соціальний результат

Анотація

Статтю присвячено пошуку інноваційних механізмів оновлення механізмів управління програмами соціального захисту. Теоретичною базою для обґрунтування моделі управління загалом є міждисциплінарний теоретико-методологічний базис, заснований на фундаментальних положеннях концепцій соціального захисту, соціальної справедливості, соціального залучення, а також теорії управління високого рівня (governance theories). Гіпотезою дослідження, що стало приводом для написання цієї статті, стало припущення про те, що складність та багатомірність соціальної сфери потребує забезпечення відповідною багатомірною моделлю управління. Саме таке багатовимірне (або багатосуб’єктне) управління, що використовує сучасні інноваційні підходи, здатне дати переваги та підвищити ефективність соціальних програм. Метою статті є розроблення методологічних засад побудови інноваційної моделі реалізації соціальних програм, що ґрунтується на принципах багатосуб’єктного управління, спрямованого на досягнення збалансованого розподілу повноважень і відповідальності зацікавлених суб’єктів різних рівнів та їх інклюзивну взаємодію. Для обґрунтування основних тез та висновків використано комплекс аналітичних методів, включаючи синтез та аналіз доступних джерел інформації, логічний рамковий аналіз проблем та їх можливих рішень, метод порівнянь та аналогій для адаптації наявного досвіду до реальних умов в Україні. За взірець успішної реалізації соціальних програм та проєктів на базі багатосуб’єктного управління було використано досвід реалізації програм Європейського Союзу (ЄС), а також деяких країн Північної та Південної Америки. У статті запропоновано авторське тлумачення сутності багатосуб’єктного управління у сфері соціального захисту та розроблено його принципову тривимірну модель. Аналіз багатьох джерел інформації дав змогу запропонувати загальні інноваційні механізми реалізації принципів багаторівневого управління, а саме тих, що стосуються інформаційного забезпечення процесу управління. На основі оцінки поточної ситуації на ринку праці України, перспектив його розвитку сформульовано комплекс очікуваних проблем, що потребуватимуть розв’язання та запропоновано перелік конкретних заходів та механізмів, що забезпечуватимуть ефективну взаємодію різних суб’єктів управління у процесі реалізації програм підтримки безробітних та осіб, які шукають роботу. Акцентовано на аспектах інклюзивного управління та у зв’язку з цим більш докладно розглянуті пропозиції щодо механізмів залучення до процесу управління безробітних та роботодавців.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Лібанова Е., Романюк С. Концептуалізація полісуб’єктного управління в соціальних відносинах. Демографія та соціальна економіка. 2023. № 3 (53). С. 33—53. https://doi.org/10.15407/dse2023.03.353
  2. Колодій А.Ф. Концепція публічного (нового) врядування в її застосуванні до демократичних і перехідних систем. Демократичне врядування. 2012. № 10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeVr_2012_10_3 (дата звернення: 06.10.2023).
  3. Marks Gary, Hooghe Liesbet & Blank Kermit. European Integration from the 1980s: StateCentric v. Multi-level Governance. Journal of Common Market Studies. 1996. Vol. 34. No. 3. P. 341—378. https://doi.org/10.1111/j.1468-5965.1996.tb00577.x
  4. The Charter of Fundamental Rights of the European Union. 2000. Official web-site of the European Parliament. http://www.europarl.europa.eu/charter/default_en.htm
  5. European Principles for Public Administration. ОЕСD, SIGMA Papers. Paris, 1999. No. 27. https://doi.org/10.1787/5kml60zwdr7h-en
  6. Multilevel social security coordination: Experiences in the Americas. ISSA, Excellence in Social Security. 2023. URL: https://www.issa.int/analysis/multilevel-social-securitycoordination-experiences-americas (дата звернення: 06.10.2023).
  7. School fruit, vegetables and milk scheme. Official web-site of the European Commission. URL: https://agriculture.ec.europa.eu/common-agricultural-policy/market-measures/school-fruit-vegetables-and-milk-scheme_en (дата звернення: 06.10.2023).
  8. Ситуація на зареєстрованому ринку праці та діяльність Державної служби зайнятості. Офіційний сайт Державної служби зайнятості. URL: https://www.dcz.gov.ua/analitics/all (дата звернення: 05.10.2023).
  9. R202 — Social Protection Floors Recommendation. 2012. Official web-site of the ILO. URL: https://www.ilo.org/dyn/normlex/en/f?p=NORMLEXPUB:12100:0::NO::P12100_INSTRUMENT_ID:3065524 (дата звернення: 09.10.2023).
  10. C102 — Social Security (Minimum Standards) Convention. 1952. Official web-site of the ILO. URL: https://www.ilo.org/dyn/normlex/en/f?p=NORMLEXPUB: 12100:0::NO: 12100:P12100_INSTRUMENT_ID:312247:NO (дата звернення: 09.10.2023).
  11. A Fair Globalization: Creating Opportunities for All. Report ILO, February 2004. URL: https://www.ilo.org/public/english/wcsdg/docs/report.pdf (дата звернення: 09.10.2023).
  12. Мазуренко Л. Неурядові організації як суб’єкт соціальної політики. Освіта регіону: політологія, психологія, комунікації. 2012. № 4. С. 116—122. URL: https://socialscience.uu.edu.ua/article/908 (дата звернення: 09.10.2023).

Біографія автора

Олена Макарова, Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України

Член-кореспондент НАН України, д-р екон. наук

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-08

Як цитувати

Макарова, О. (2024). ІННОВАЦІЙНІ АСПЕКТИ БАГАТОСУБ’ЄКТНОГО УПРАВЛІННЯ ПРОГРАМАМИ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ. Демографія та соціальна економіка, 54(4), 77–92. https://doi.org/10.15407/dse2023.04.077

Номер

Розділ

Соціальний захист населення